اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی برگزار شد 
کد خبر: 4171957
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷

اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی برگزار شد 

مراسم اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا با حضور استاندار آذربایجان غربی و سایر مسئولان استانی در خوی برگزار شد. 

 محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی به‌گزارش ایکنا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجام غربی، مراسم اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا با حضور محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، عادل نجف‌زاده نماینده مردم خوی چایپار در مجلس، ذبیح‌الله کاظمی، فرماندار خوی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و اساتید، علاقه‌مندان و دوست‌داران شمس تبریزی، در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع بوتراب خوی برگزار شد. 

استاندار آذربایجان‌غربی در این همایش اظهار کرد: پیام صلح و تعامل بین انسان‌ها و ملت‌ها که پیام اسلام نیز بوده، در آثار شمس و مولانا به‌خوبی تجلی یافته و این همایش سرآغاز تحولی بنیادین در حوزه‌های عرفانی، فلسفی، کلامی، ادبی، فرهنگی و اعتقادی است. 

محمدصادق معتمدیان افزود: با توجه به وابستگی ادیبان ملل مختلف به حوزه معرفت، نقش معنوی و عرفانی شمس و مولانا نیز در خلق آثار فاخری چون مثنوی معنوی، دیوان شمس، فیه مافیه آشکار است و جهان هر روز بیش از گذشته تشنه معارف معنوی بوده و آثار شمس و مولانا در غرب و شرق عالم به بیشتر زبان‌ها ترجمه و در مقیاسی وسیع منتشر شده است. 

وی اندیشه شمس و مولانا را رمز تفاهم و پیونددهنده ملت‌ها به یکدیگر قلمداد کرده و ادامه داد: شایسته است که این ظرفیتِ عظیم فرهنگ و معرفت بر همگان بیشتر معرفی شود. 

معتمدیان همچنین با معرفی شهر خوی به عنوان سرزمینی که شمس تبریزی در آن آرمیده و نقش بسزایی در صدور فرهنگ داشته، تصریح کرد: سزاوار است شهر خوی به عنوان شناسنامه عرفان اسلامی به جهانیان معرفی و آرامگاه شمس تبریزی در این شهر در شمار مراکز مهم فرهنگی ایران اسلامی شناخته شود. 

وی در ادامه توجه به شهر خوی را عامل رشد و تعالی فرهنگی و گسترش صنعت گردشگری منطقه دانسته و افزود: اين ديار جایگاه والایی در فرهنگ و ادب و علم جهان داشته و عالمان و عارفان و ادیبان آن در ادوار مختلف سفیران فرهنگی در شهرهای جهان بوده‌اند. 

استاندار آذربایجان‌غربی به قرارگیری خوی در مسیر جاده ابریشم و سفر جهانگردان و دانشمندان به این شهر زیبا نیز اشاره کرده و یادآور شد: امروز زیرساخت‌های پیشرفت و تعالی فرهنگی شهر خوی با وجود شخصیت‌های تاریخی و معنوی همچون شمس تبریزی و مولانا غنی بوده و باید به نسل‌های آینده معرفی و منتقل شود. 

معتمدیان همچنین با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های ارزشمند فرهنگی در تعمیق روابط بین همسایگان، توسعه گردشگری، رشد و بالندگی فرهنگی جوانان و حراست از میراث ملی، افزود: دولت مردمی اهتمام ویژه‌ای به معرفی ذخایر ملی چون شمس و مولانا، به واسطه ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری دارد. 

وی در پایان با تاکید بر تداوم توجه به پتانسیل‌های اقتصادی، سرمايه‌گذاری و ايجاد روابط توسعه‌ای در آذربایجان‌غربی و به‌خصوص در خوی كه نقطه اتصال ايران به اروپا می‌باشد، اظهار کرد: معتقديم روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مقدمه پيشرفت و آبادانی ملت‌ها است.

انتهای پیام
captcha